minix3 macerası - 2 (kurulum)

Minix3 için gerekli sistem gereksinimleri şöyle.




  • 386, 486, or Pentium CPU.
  • 16 veya 8 MB ram.
  • Kernel için 50 mB. CD deki diğer paketlerin hepsini kuracaksanın 600 mB harddisk alanı.
  • Boş bir CD iso yun yazmak için. Flashtan boot edebilen bir makinanız varsa flash diskten de kurulum yapabilirsiniz(Ben CD den yaptım.)
VMware, VirtualPC gibi simulatörler üzerinede kurulum yapılabiliyor ama biliyorsunuz bizi bozar onlar.

Kurulum Adımları:

  • Maceraya 00.40 civarında başladım. Minix3 ün resmi download adresinden IDE-3.1.2a.zip (298 MB) zip dosyasını indirdim. Bu dosya indiriledururken içerisinde kurulumla alakalı bilgiler içeren pdf'i okumakta yarar var.
  • Belgede kurulum sırasında ethernet kartının chip seti ile alakalı bilgiler sorulacağı yazıyor bu nedenle ethernet kartımın modelini SURECOM EP-320 X-V/VI 32 Bit olarak not ediyorum bi kenara. (Kartınızın modelini bilmiyorsanız belirtmeden de geçebiliyorsunuz. )
  • Bu sırada iso muş inmiş. Sıkıştırılmış olduğundan windows ortamındaki favori open source zip açıcımız 7zip ile bir güzel açıyoruz.
  • Açılan dosyayı windows ortamının vazgeçilmez cd yazma programlarından ImgBurn programı(2 mb lık efsane) ile cd ye yazıyoruz. 2$ bağışta bulunulabilir ImgBurn un sitesine girmişken ;)
  • Sonra cd mizi sisteme kuracağımız makinaya takıyoruz. Bios tan cd den boot etmesi için ayarı yapıyoruz. (Saat ~02.00)
  • Ben P2 400, 128 MB makina üzerine üzerine kurulum yaptım. Hardiskte yedeklemem gereken hiç bir şey olmadığından kurulumun otomatik olarak yaptığı partition yapısını kullandım. Bu nedenle partition lama işlemlerini çok iyi bilemeyeceğim. Siz eğer sistemininiz yanına kurulum yapmak isterseniz bu dökümanı okuyun derim.
  • Kurulum başladığında önce bir açıklama geliyor. Sonra klavye tipini soruyor. Enter a basarak default değeri seçebiliyorsunuz. (ing klavye diziliminde kullanacağız.) Ethernet kartınızın chipseti hakkında bilgi istiyor. 0 seçerek direk geçebilirsiniz.(no networking) Veya bunlar dışında (7) diyip daha sonra configure etmek için bırakabilirsiniz. Ben burada kendi ethernet kartı bilgilerimi göremediğime şaşırmadım çünkü windows bile tanımıyor. Her kurulumda driver arıyorum. Realtek vs çok kullanılan chipsetler mevcut.
  • Nasıl bir kurulum yapmak istediğimizi soruyor. Minimal kurulum veya tam kurulum yapabiliriz. Ben tam kurulum için "F" seçeneğini kullandım.
  • Partitioning işlemlerine sıra geldi ben direk tek disk üzerine tek partionda kurulum yapmak istediğimden default seçeneklerle ilerliyorum. disk number "0" enter region number "0" enter.
  • home klasoru için kaç mb yer ayırmak istediğimizi soruyor. 200 mb değer verdim.
  • Kilobyte cinsinden blocksize ı soruyor. Default olan 4Kb ı seçtim. Daha kısıtlı kaynaklar için değişik kb lar seçilebiliyor.
  • Daha sonra disk yüzeyinde bad sector taramasına başlıyor. İkinci adımda dayanamadım(epey uzun sürecekti. ilerleme grafiğine bakılırsa) ctrl+c ile işlem tamamlanmadan devam ettim.
  • Tüm işlemler 10 dk civarı sürdü. Ve sistemimiz hazır oldu. shutdown diyerek sistemden logout oluyoruz.(çünkü live cd üzerinden çalışıyor) ve boot komutu ile sistemi yüklediğimiz yerden boot ediyoruz. Komut "boot dXp0" şeklinde. Burada X biosta görülen sürücü numarası.(Kaçıncı disk olduğu.) p den sonrasıda partition. Bizim kurulumumuz için komut "boot d0p0" şeklinde...
  • shutdowndan sonra konsole tekrar düşüyoruz yukarıdaki şekilde boot komutunu verdiğimizde login: root, pass: ""(hiç bir şey yazmadan enter) şeklinde login oluyoruz. Sistemi unix komutları ile gezebiliriz. Bu esnada. Eğer paket kurmak istersek packman isminde paket yönetici var. packman komutu ile başlatabiliyoruz.
  • packman ile internetten veya cd den paket kurulumu yapabiliriz. cd cd sürücüde iken packman komurunu verdiğimizde cd deki paketleri tarıyor 1 seçeneği ile tüm paketleri kurabiliriz. 2 ile tüm paketler + source kodlarını kurabiliriz. 3 ile istediğimiz paketi seçebiliriz. 4 seçeneği ile ise packmanden çıkabiliyoruz.
  • Benim ethernet kartım tanınmadığı için kurulum cdsi ile gelen paketleri kurdum. Bu aşama biraz uzun sürebiliyor. (İlk aşamada sadece binary leri kurmanızı tavsiye ederim.) 30-45 dakika civarı sürebilir. Kurulum sırasında sistem tepkisiz görünebilir hemen resetlemeyin.(nede olsa yüksek kararlı sistem kullanıyoruz ;) ) Kurulum tamamlansın. Devamı inşallah sonraki yazıya.
*Biraz aksilikler çıktı ama sabah 06.00 civarında xwindowu gördüm. Yazının devamı gelecek. It's time to study. ;)

1 yorum - yorum yaz:

birol kuyumcu dedi ki...

Tez zamanda devamını bekliyoruz

Yorum Gönder